maandag 25 mei 2015

Urkerdag 2015

Mijn meisjes en ik...het was even werk maar dat was het waard. En zoals elk jaar verwisselen de kledingstukken naar de persoon die het dan weer past. Dat betekent dat er zo nu en dan ook weer iets nieuws gemaakt moet worden. En dat was in dit geval een borstrok voor mijzelf....zo leuk...dit patroon is al eeuwen oud...en dat zit je dan gewoon voor de zoveelste keer weer te maken. Zie je die zijnaad die teveel naar achteren zit? Leuk he! Ik weet niet waarom we dit zo doen maar het moet gewoon zo. Het gaat bij dit om de mouwen want die zie je, dus die worden van een iets mooier stofje gemaakt. 
 
Onderweg naar de pinautomaat kwam ik mijn nichtjes tegen, die hadden ook hun best gedaan om een pak bij elkaar te krijgen!

Al waren er naar mijn idee minder activiteiten dan vorig jaar met Urkerdag was het toch wel heel gezellig op en rond het oude dorp. Er waren nu wel veel toeristen gekomen en het is altijd leuk om ze te spreken. Soms word er gezegd:,"He Antje! ik kwam ur net iene tugen die zeen, ken je Antje uit Urk ook! Dat is heel leuk! Misschien moet ik maar eens over een meeting gaan nadenken, dat zie je wel meer bij bloggers.

Dit is de jongste tijdens het oefenen hulletje opzetten...en wat je dan vaak ziet is dat het haar beter lukt als de dag zelf...
Zondag hebben we het nog aangehad en nu ligt het weer netjes in de kast. Op naar de volgende goede reden om het weer aan te trekken! Een lieve groet uit Urk. Antje

15 opmerkingen:

  1. Mijn vriendin en ik waren er ook. Wij moesten er 8 uur voor reizen, maar we hebben genoten.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergeet ik helemaal jullie een compliment te geven. Prachtig plaatje zo in dracht. Het staat echt feestelijk.
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Antje, Wat een prachtige foto van moeder en dochters!! Heerlijk toch dat er zo nu en dan een reden is om al dat moois weer aan te trekken. Prachtig zoals het hulletje van je jongste dochter gelukt is.
    En mooi dat al die oude patronen nog steeds gebruikt worden. Dat vind ik toch wel bijzonder.
    Je hebt eer van al dat "klederdrachtwerk".
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig mooi, Antje!! Ooit hoop ik nog eens naar de Urkerdag te komen, maar het is niet helemaal in de buurt :-)
    Maak je de hulletjes ook nog nieuw, of zijn dit allemaal oude exemplaren? Het wordt steeds lastiger om alles bij elkaar te vinden, he? En welke stof gebruik je voor je borstrok - is dat ook nog authentiek?
    Hartelijke groet uit Arnemuiden,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms, heel soms krijg je een stofje of kant in handen wat geachikt is....maar echt, dat moet ik met een lampje zoeken

      Verwijderen
  5. OH, wat lijken je dochters op jou, prachtig om te zien. En ook prachtig die mooie kostuums. Heel bijzonder dat ze een paar keer per jaar nog echt gedragen worden. Hier is dat alleen met de boerenbruiloft met carnaval. Maar dan zijn het zeker niet de oude en authentieke kostuums.
    Bovendien hebben de vrouwen tegenwoordig dan ook jammer genoeg niet meer de oude 'toeren' of 'tooren' op. Die prachtige hoofdbedekking met heel veel, echt heel veel kant. Tegenwoordig wordt vaak voor een hoed gekozen. Heel jammer.
    Maar gelukkig doet Urk daar niet aan mee. Ik wil beslist een keer komen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd weer leuk om de klederdracht te zien. Jullie hadden er wel mooi weer bij. Grote dochters heb je al.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig stel, jullie bij elkaar. Ook de haren helemaal zoals het hoort, toch? Ik vind het geweldig dat zulke dagen in ere worden gehouden en dat jij er altijd zo enthousiast aan mee doet en over kan schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi dat je zo een traditie levend houdt! Jullie zijn een knap stel hoor zo samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige foto's! Geweldig dat jij ook zo actief bent in het in stand houden van de oude dracht!! En dan al die lieve gezichtjes onder die hulletjes.. super!! Dank voor het berichtje, echt genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat zijn jullie mooooiii.... en wat ben je toch een knappe Antje dat je dat zelf kunt maken.....
    Lieve groet van huis tot huis Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach wat een mooie foto's van jou en de kinderen. Het zal echt wel een gezellige boel zijn zo'n Urker dag.
    Ook leuk om te lezen dat mensen vragen naar Antje uit Urk.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo'n mooie foto van jou en je meisjes. Ze gaan je al boven uit. Mooi hoe je jullie traditie bewaard en doorgeeft !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O Antje wat zien jullie er schitterend uit
    Zit echt te genieten hier in Zweden van al dit mooie klederdracht
    Groetjes uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen